9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ 2. DÖNEM 1. ORTAK YAZILI KONU SORU DAĞILIM TABLOSUDUR

20.02.2024 89038

9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ 2. DÖNEM 1. ORTAK YAZILI KONU SORU DAĞILIM TABLOSU

 

 

Ünite

 

Konular

 

Kazanımlar

 

Soru Sayısı

 

MASAL/FABL

OKUMA

  • Türk halk edebiyatından bir ma- sal örneği
  • Doğu edebiyatından bir masal ör- neği
  • Divan edebiyatından fabl özelliği gösteren bir mesnevi örneği
    • Batı edebiyatından bir fabl örneği
  • Masal türünün genel özellikleri açık- lanır.
  • “Mantıku’t-Tayr”, “Martı”, “Hayvan Çiftliği” ve “Küçük Prens” gibi eserlerin fabl türü ile ilişkisi üzerinde durulur.

 

 

A.2.4. Metindeki çatışmaları belirler.

A.2.13. Metni yorumlar.

 

 

 

1

 

 

 

A.2.10. Metnin üslup özelliklerini belirler.

 

 

 

1

 

YAZMA

  • Masal/fabl yazma çalışması yaptırılır.
  • Seçilen mesnevinin günümüz Türkçesiyle yeniden yazılmasına yönelik çalışmalar da yaptırılabilir.
  • Masal/fabl yazma çalışmalarının dışında incelenen metinlerden edi- nilen düşünce ve izlenimleri konu alan farklı türlerde de yazma çalış- maları yaptırılabilir.

 

 

 

 

 

B.1. Farklı türlerde metinler yazar.

B.5. Metin türüne özgü yapı özelliklerine uygun yazar.

B.6. Metin türüne özgü dil ve anlatım özelliklerine uygun yazar.

 

 

 

 

 

 

1

 

ROMAN

 

OKUMA

1. Cumhuriyet Dönemi Türk edebi- yatından iki roman örneği

  • Roman ve roman türleri hakkında genel bilgi verilir.
  • Romanın hikâyeden ayrılan yönleri üzerinde durulur.
  • Dünya edebiyatından bir roman örneğine yer verilir ve bu örneğin incelenen metinlerle karşılaştırılma- sı sağlanır.

Dil Bilgisi Konuları:

  • Metindeki zamirleri bulur ve bunla- rın metindeki işlevlerini belirler.
  • Metinler üzerinden imla ve noktala- ma çalışmaları yapılır.

 

A.2.1. Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder.

 

1

 

A.2.6. Metindeki şahıs kadrosunun özelliklerini belirler.

 

1

 

A.2.9. Metindeki anlatım biçimleri ve tekniklerinin işlevlerini belirler.

 

 

1

 

A.2.16. Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.

 

1

  • Okuma kazanım ve açıklamaları için bk. EK 2, yazma kazanım ve açıklamaları için bk. EK 5.
  • “Ülke Geneli Yapılacak Ortak Yazılı Sınav”da açık uçlu veya açık uçlu ve kısa cevaplı 7 soru göz önünde bulundurularak plan- lama yapılmıştır.

 

EK 2

(EK 2, MEB Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı 2018, s. 21-22’de yer alan öyküleyici edebî metinler okuma kazanımlarını içermektedir.)

2. ÖYKÜLEYİCİ (ANLATMAYA BAĞLI) EDEBÎ METİNLER (Masal/Fabl, Destan, Mesnevi, Hikâye, Roman vb.)

A.2.1.  Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder.

Öğrencilerin bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını metindeki bağlamından hareketle tahmin etmesi ve tahminini kaynaklardan yararlanarak kontrol etmesi sağlanır.

A.2.2.  Metnin türünün ortaya çıkışı ve tarihsel dönem ile ilişkisini belirler.

Metin türlerinin ortaya çıkmasında sözlü ve yazılı kültürün, toplumsal değişimlerin ve etkileşimlerin, basın yayın organlarının etkisi üzerinde durulur.

A.2.3.  Metnin tema ve konusunu belirler.

A.2.4.  Metindeki çatışmaları belirler.

Metindeki temel çatışmayı/karşılaşmayı ve bu çatışma etrafında metinde yer alan veya metnin ima ettiği diğer çatışmaları/ karşılaşmaları/karşıtlıkları belirlenmesi sağlanır.

A.2.5.  Metnin olay örgüsünü belirler.

Öyküleyici metinlerde olayların birbirleriyle ilişkisi ve sıralanışı (kurgulanması) üzerinde durulur.

A.2.6.  Metindeki şahıs kadrosunun özelliklerini belirler.

Öyküleyici metinlerde şahısların rol dağılımları, olay akışını etkileyen fiziksel, psikolojik ve ahlaki özellikleri, toplumsal statüleri,

-varsa- tarihsel/gerçek kişilikleri veya bu kişiliklerle ilişkileri; tip veya karakter özelliği gösterip göstermedikleri vb. belirlenir.

A.2.7.  Metindeki zaman ve mekânın özelliklerini belirler.

  1. a.  Öyküleyici metinlerde kahramanların ruh hâli ile zaman ve mekân arasındaki ilişki, olayların gelişiminde zaman ve mekânın işlevi vb. belirlenir.
  2. b.  Metnin kurgu zamanı ile -varsa- içeriğin bir tarihsel zamanla/dönemle ilişkisine değinilir. Örneğin romancı veya hikâyecinin olayları hangi zaman dilimleri içinde kurguladığı (günün bir saati, aylar, yıllar, geri dönüş ve ileri gidişler vb.) kurgu zamanını, olayların/konunun Sultan II. Abdülhamit döneminde geçmesi ise tarihsel zaman/dönem ilişkisini ortaya koyar.
  3. a.   Öyküleyici metinlerde anlatıcının özellikleri ile hâkim, kahraman ve gözlemci bakış açılarından hangisinin kullanıldığı belirlenir.

A.2.8.  Metinde anlatıcı ve bakış açısının işlevini belirler.

b. Seçilen bakış açısının anlatımı nasıl etkilediğine dikkat çekilir. Anlatıcının yönlendirme yapıp yapmadığı, olayları yorumlayıp yorumlamadığı, yazarın düşünce veya kişiliğiyle örtüşen bir yansıtıcı olup olmadığı, taraflı davranıp davranmadığı gibi hususlar değerlendirilir.

c. Bir metinde birden fazla anlatıcı ve bakış açısı bulunabileceği, anlatıcının değişmesine göre bakış açısının da değişebileceği vurgulanır.

A.2.9.  Metindeki anlatım biçimleri ve tekniklerinin işlevlerini belirler.

Öyküleyici metinlerde yararlanılan anlatım biçimleri (öyküleme, betimleme vb.) tespit edilir. Anlatım teknikleri ise (gösterme, tahkiye etme, özetleme, geriye dönüş, diyalog, iç konuşma, iç çözümleme, bilinç akışı, pastiş, parodi, ironi vb.) 9. sınıfta verilir. Anlatım tekniklerinin tespiti ilgili metinler üzerinde yapılır.

A.2.10.  Metnin üslup özelliklerini belirler.

Metinde yazara özgü dil ve anlatım özellikleri belirlenir (Cümle yapıları, deyimler, kelime kadrosu, anlatım teknikleri, söz sanatları, akıcılık, nesnellik, öznellik, duygusallık, coşkunluk gibi hususlar dikkate alınır.).

A.2.11.  Metinde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri belirler.

  1. a.  Metinde, metnin yazıldığı dönemin gerçekliğini yansıtan unsurlara ve/veya metnin dönemin gerçekliğiyle ilişkisine değinilir.
  2. b.  Bazı metinlerde ise içeriğin/göstergelerin genel anlamda doğal, toplumsal veya bireysel gerçeklikle ilişkisi incelenir.
  3. c.  Bu hususlar değerler eğitimi çerçevesinde ele alınır.

A.2.13.  Metni yorumlar.

Metindeki açık ve örtük iletileri; metinle ilgili tespitlerini, eleştirilerini, güncellemelerini ve beğenisini metne dayanarak/ gerekçelendirerek ilgili kazanımlar çerçevesinde ifade etmesi sağlanır.

A.2.14.  Yazar ile metin arasındaki ilişkiyi değerlendirir.

  1. a.  Metnin yazarın ünlü eserlerinden biri olması, yazarın tanınmasına katkısı, metnin edebiyat ve/veya toplum hayatındaki akisleri vb. hususlar üzerinde durulur. Bu hususların metne ve yazara göre farklılık göstereceği vurgulanır.
    1. b.  Yazarın diğer önemli eserlerinden bahsedilir. Metnin ve/veya yazarın aynı türdeki diğer metinlerinin -varsa- sinema ve tiyatroya yapılan uyarlamalarından ve bunun yankılarından/etkilerinden bahsedilebilir.

A.2.15.  Türün ve dönemin/akımın diğer önemli yazarlarını ve eserlerini sıralar.

Masal/fabl hariç türün ve dönemin/akımın diğer önemli yazar ve eserleri 10, 11 ve 12. sınıf düzeylerinde ele alınacaktır.

A.2.16.  Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.

 

EK 5

(EK 5, MEB Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı 2018, s. 26-27’de yer alan yazma kazanımlarını içermektedir.)

B)  YAZMA

B.1.  Farklı türlerde metinler yazar.

  1. a.  “Ünite, Süre ve İçerikleri’’ tablosunda belirtilen türlerde yazma çalışmaları yaptırılır.
  2. b.  İşlenen metinden hareketle farklı türlerde yazma çalışmalarına da yer verilir.

B.2.  Yazacağı metnin türüne göre konu, tema, ana düşünce, amaç ve hedef kitleyi belirler.

B.3.  Yazma konusuyla ilgili hazırlık yapar.

  1. a.  Konuyla ilgili okuma ve araştırma yaptırılır.
  2. b.  Yazısında kullanacağı bilgi, gözlem, düşünce, duygu, izlenim ve deneyimleriyle ilgili notlar çıkarması ve görsel, işitsel dokümanlar bulması veya hazırlaması sağlanır.
    1. c.  Araştırma, kaynaklara ulaşma, Genel Ağ’ı doğru ve etkin kullanma, not alma ve özetleme teknikleri üzerinde durulur. ç. Kaynak kullanma ve alıntı yapmanın hukuki ve etik boyutları belirtilir.
      1. d.  Konuyu sınırlamanın önemine değinilir.

B.4.  Yazacağı metni planlar.

B.5.  Metin türüne özgü yapı özelliklerine uygun yazar.

  1. a.  Metnin türüne göre birimlere, paragraflara, bölümlemelere, giriş-gelişme-sonuç/serim-düğüm-çözüm aşamalarına ve olay örgüsüne dikkat çekilir.
    1. b.  Başlığı belirlemesi ve gerekirse alt başlık/bölüm başlığı ve epigraf kullanması sağlanır.
    2. c.  Araştırmaya ve ispatlamaya dayalı metinlerde kaynak ve dipnot gösterme şekline karar vermesi sağlanır.
    3. a.  Türle ilgili okuma kazanımlarında ifade edilen anlatım teknikleri, anlatım biçimleri/türleri ve düşünceyi geliştirme yollarından uygun olanlarını kullanması sağlanır.
      1. b.  Şiirde ahenk unsurlarını, imge ve söz sanatlarını kullanması sağlanır.
      2. c.  Metnin türüne göre terim, kavram, deyim, atasözü, ağız özellikleri kullanır.

B.6.  Metin türüne özgü dil ve anlatım özelliklerine uygun yazar.

B.7.  İyi bir anlatımda bulunması gereken özelliklere dikkat ederek yazar.

İyi bir anlatımın açıklık, akıcılık, duruluk ve yalınlık gibi özellikler taşıması gerektiği hatırlatılır.

B.8.  Farklı cümle yapılarını ve türlerini kullanır.

Bir yazıda basit, birleşik, sıralı, bağlı, eksiltili, devrik, kurallı cümle; isim cümlesi ve fiil cümlesi şeklinde farklı cümle yapıları/ türlerinin kullanılmasının metne katkısı vurgulanır.

B.9.  Görsel ve işitsel unsurları doğru ve etkili kullanır.

Metnin türüne göre resim, fotoğraf, grafik, çizim, veri tabloları, ses ve görüntü kayıtları vb. unsurları, metni tamamlayıcı ve/ veya destekleyici unsurlar olarak kullanır.

B.10.  Yazdığı metni gözden geçirir.

  1. a.  Dil bilgisi, yazım ve noktalama bakımından gözden geçirmesi sağlanır.

b. Açıklık, duruluk, akıcılık, yalınlık ve kelime tercihleri bakımından gözden geçirmesi sağlanır.

  1. c.  Birimler, paragraflar, bölümler, olay örgüsü/kurgu ve başlık gibi yapı ve şekil unsurları arasındaki anlam bağlantıları, tutarlılık, denge ve akış bakımından gözden geçirmesi sağlanır.

ç. Metnin içeriğini ve üslubunu/anlatımını tür özellikleri bakımından gözden geçirmesi sağlanır.

  1. d.  Yazısının okunaklılığını ve sayfa düzenini gözden geçirmesi sağlanır.

B.11. Ürettiği ve paylaştığı metinlerin sorumluluğunu üstlenir.

Üretilen ve paylaşılan metinlerin hukuki, ahlaki ve mesleki sorumluluğunun bilincinde hareket edilmesi gerektiği vurgulanır.

B.12.  Yazdığı metni başkalarıyla paylaşır.

  1. a.  Yüksek sesle okuma, panoda sergileme; elektronik ortamlarda, kitap, dergi ve gazetelerde yayımlama, yarışmalara katılma gibi yollarla yazılan metinlerin paylaşılması sağlanır.
    1. b.  Eleştirilere açık olma, gerekirse metin çerçevesinde eleştirilerin cevaplanması sağlanır.